Artiklar

29/3-16

Kvinnosim inte rätt väg att gå

Könsapartheid samband med bad upphörde i Sverige för cirka 100 år sedan. Sverige fick en jämställd badkultur som vi sedan dess har bibehållt. Trots det agerar vissa kommuner regressivt och vill tillåta könssegrering i badhusen.

Så även i Haninge där man kallar kvinnosim för en jämställdhetssatsning. Något som är högst anmärkningsvärt då det är precis det motsatta. Där man genom sitt stöd i realiteten underblåser diskriminering och särbehandling. Där män, pojkar och manlig badpersonal uteslut från det offentliga rummet till förmån för bakåtsträvande åskådningar. Bekostat med skattemedel dessutom.

Är det rimligt att på ett kommunalt badhus täcka alla rutor för att hindra insyn i bassängen? Och varför blockera herrarnas utgång till simhallen med en gigantisk pappskiva om det ändå bara är kvinnosim?

Det pratas mycket om allas lika värde. Men inte lika mycket om normer, regler och allas lika skyldigheter. Det går på Torvalla simhall till exempel bra att duscha med kläder på innan man kliver ned i bassängen. Det går också bra att bada med hellånga tights och t-shirts i bomull, och i vissa fall även med bh och trosor under. Och trots en tydlig satt åldergräns på 16 år kan du få specialtillåtelse att ta med barn in. Vill du sedan basta efteråt kan du behålla badkläderna på. Är de mycket blöta är det bara att vrida ur och hänga på tork kring bastuaggregatet.

Det finns regler vid Torvalla simhall, men tydligen inte för alla. Man väljer uppenbarligen att se mellan fingrarna för att slippa konfrontationer och konflikter.

Det blev en intressant upplevelse när vi deltog i kvinnosimmet. Även intressant benötande i kassan då vi tillfrågades om vi var medvetna om att det var kvinnosim. Mer än en gång fick vi det förklarat för oss. Vet inte om det berodde på att vi såg ut som ett par män eller om vi såg så barnsliga ut att man misstog oss för att vara under 16 år. Låter det vara osagt.

CATHARINA ALDERSKANS

SD Haninge, SD Kvinnor

28/7-15

Bygg nya badhuset i Västerhaninge

Haninge kommun har så smått börjat planera för ett nytt badhus i kommunen. Då det redan finns badhus i kommunen vill Sverigedemokraterna att ett nytt badhus byggs i Västerhaninge. Vi anser att det är viktigt att även de kommuninvånare som  bor i de södra delarna av kommunen har nära till ett badhus så att det blir enkelt för alla kommuninvånare att kunna simma och bada.

Sverigedemokraterna ser många fördelar med att det byggs ett badhus kombinerat med ett äventyrsbad och att det byggs så stort att man kan arrangera simtävlingar där. Ett äventyrsbad ger underhållning åt kommuninvånarna och har även den fördelen att det kan locka människor från andra delar av länet, vilket kan ge ökade inkomster åt kommunen och ess näringsidkare då besökare handlar i närliggande affärer.

Placeringen av ett nytt badhus i Västerhaninge gör det enklare för barn och ungdomar, från bland annat Nynäshamns kommun, att komma dit och ha roligt samt att lära sig simma bättre. För varje år som går visar undersökningar att simkunskaperna försämras hos våra barn och ungdomar. Vi anser att det är viktigt att så många barn och ungdomar som möjligt kan lära sig simma ordentligt, så att vi i möjligaste mån kan undvika drunkningsolyckor.

Christian Lindefjärd, ordförande i Sverigedemokraterna i Haninge

Kennerth Valtersson, gruppledare i kommunfullmäktige