Tråkig incident under kampanjdag vid Maxi | Sverigedemokraterna Haninge

Tråkig incident under kampanjdag vid Maxi

PRESSMEDDELANDE

I lördags kampanjade Sverigedemokraterna Haninge vid Ica Maxi och Systembolaget. Själva kampanjandet gick så bra att allt kampanjmaterial gick åt.

Tyvärr inträffade också en incident. En kvinna i personalen på Systembolaget agerade aggressivt mot våra kampanjarbetare och satte på eget bevåg upp en handskriven lapp som markering mot SD.

Själva texten på lappen var inte konstig. Det stod helt enkelt att ”Systembolaget står upp för alla människors lika värde”. Självfallet står SD Haninge också för allas lika värde, men i detta sammanhang antydde lappen att vi inte gör det.

I en politisk debatt kan man bemöta anklagelser, men det går inte när en enskild anställd i ett offentligt ägt bolag på eget bevåg sätter upp lappar som antyder att vi har andra åsikter än vi har. Det var således inte själva texten i sig som var upprörande utan sammanhanget och att personal på eget bevåg på arbetstid gör politiska ställningstaganden samt agerar aggressivt mot ett partis valarbetare.

När vi kontaktade Systembolaget på måndagen visade det sig att de redan på lördagen uppmärksammat incidenten och vidtagit åtgärder mot henne. Vi vill tacka Systembolaget för deras snabba agerande och att de tog frågan på stort allvar.

På lördagen lade vi upp ett Facebookinlägg om incidenten. Detta inlägg blev väldigt uppmärksammat men tyvärr blev det ett väldigt hetsigt tonläge i kommentarsfältet. Eftersom vi inte hade tid att oavbrutet moderera inlägget tog vi till slut bort inlägget.

Vi hoppas slippa liknande incidenter under återstoden av valrörelsen.